HELP 
eConnect
 Algemene informatie, instellingen en tips

eConnect
  • Wat is eConnect?
    eConnect is een online platform voor het MKB in Nederland om beveiligd financiƫle documenten, zoals facturen, uit te wisselen. eConnect maakt daarvoor bijvoorbeeld gebruik van de Peppol standaard.
  • Hoe kan ik KING Finance en eConnect koppelen?
    U dient een account aan te maken bij eConnect. Ga daartoe naar https://www.eConnect.nl/
    • Met de accountgegevens kunt u vanuit KING Finance een connectie leggen met eConnect.
  • Wat kan ik in KING Finance doen met eConnect?
    eConnect kan voor u bestemde facturen klaar zetten en door u gemaakte facturen afleveren bij de geadresseerde.
    • Inkoopfacturen ophalen
      U kunt inkoopfacturen ophalen die door leveranciers bij eConnect voor u klaar gezet zijn. De inkoopfacturen zijn direct beschikbaar voor verwerking in de administratie.
    • Verkoopfacturen versturen
      U kunt verkoopfacturen voor debiteuren met eConnect rechtstreeks naar eConnect sturen. eConnect zorgt er vervolgens voor dat de factuur bij de geadresseerde wordt afgeleverd.

Werken met eConnect
eConnect instellingen
  • Voorwaarde
    In de iMUIS licentie van het domein dient de module ECN (e-Verbinding) aanwezig te zijn om ook in KING Finance de koppeling met eConnect (voorheen e-Verbinding) te kunnen maken.
  • Uw eConnect account vastleggen in KING Finance
      Menu - Financieel - UBL Inkoopfacturen - eConnect facturen - knop [Instellingen]
    Om gebruik te kunnen maken van eConnect in KING Finance heeft u een account bij eConnect aangemaakt.
    Vul in dit scherm de Inlognaam bij eConnect, Organisatie ID, App sleutel en het Consumentgeheim in.
  • Het eConnect ID van debiteuren instellen
      Menu - Financieel - Debiteur - Tabellen - Debiteur - dubbelklik gewenste debiteur - onderdeel Verkoop
    Om verkoopfacturen rechtstreeks naar het postvak van debiteuren bij eConnect te kunnen sturen, dient u per debiteur de volgende instellingen te doen.
    • Kies eConnect in het veld "Facturen afdrukken of e-mailen".
    • Vul het "ID voor eConnect" van de debiteur in. Als de debiteur over een OIN of OINO nummer beschikt dient u dat nummer in te vullen in het veld "ID voor eConnect". Overheidsinstanties en Nederlandse gemeentes beschikken vaak over een OIN nummer.
      • Voorbeeld van gebruik
        Vul het volledige OIN nummer in bij tabel Debiteur - veld "ID voor eConnect", dus inclusief OIN: en alle voorloopnullen
        Voorbeeld: OIN:00000001234567890123
Inkoopfacturen ophalen bij eConnect
  • Inkoopfacturen die klaar staan bij eConnect inlezen
      Menu - Financieel - UBL Inkoopfacturen - eConnect facturen - knop [Inkomende facturen]
    Start het programma eConnect facturen.
    • Inkoopfacturen die voor u klaar staan bij eConnect worden direct in het scherm getoond.
    • Druk op de knop [Facturen ophalen] om de facturen klaar te zetten voor verwerking in uw administratie.
  • Inkoopfacturen verwerken
      Menu - Financieel - UBL Inkoopfacturen - Verwerken UBL inkoopfactuur
    Start het programma Dossierstukken verwerken - Onverwerkte UBL facturen
    • De inkoopfacturen staan klaar voor verwerking in het programma Verwerk documenten
Verkoopfacturen via eConnect naar debiteuren sturen
  • Verkoopfactuur via eConnect
      Menu - Verkoop - Verkooporders invoeren - knop [Afdrukken of e-mailen]
    Voer een verkooporder in voor een debiteur met eConnect instellingen.
    • Ga naar [Afdrukken en e-mailen] om de order te factureren.
    • Druk in dat scherm op de knop [Verstuur met eConnect].
    • De order wordt gefactureerd. De factuur wordt als UBL bestand naar eConnect verstuurd.
Spitsfactuur via eConnect naar debiteuren sturen
  • Spitsfactuur via eConnect
      Menu - Spitsfactuur
    Voer een spitsfactuur in voor een debiteur met eConnect instellingen en factureer de concept spitsfactuur.
    • Er wordt een tabblad getoond, speciaal voor het versturen van de Spitsfactuur naar eConnect.
    • Druk in dat scherm op de knop [Verstuur met eConnect].
    • De factuur wordt als UBL bestand naar eConnect verstuurd. eConnect zorgt ervoor dat de factuur bij de debiteur terecht komt.

Voorbeeld
  • Peppol, eConnect en iMUIS (Online) / KING Finance
    • Peppol is de naam van het standaard protocol, volgens welke documenten zoals facturen digitaal verstuurd kunnen worden.
    • eConnect (voorheen eVerbinding) is een soort elektronisch postkantoor, dat gebruik maakt van de peppol standaard. Je moet een account hebben bij eConnect om er gebruik van te kunnen maken.
    • iMUIS (Online) / KING Finance kan facturen versturen via eConnect (en dus via peppol).
  • Werken met facturen via eConnect
    • Debiteuren kunnen vereisen dat facturen via peppol aangeleverd worden. Dit zijn vaak gemeentes en andere overheidsinstellingen, maar het kunnen ook ondernemingen of bedrijven zijn.
    • Uw onderneming heeft een account bij eConnect nodig. Vervolgens kunnen de eConnect account gegevens in iMUIS (Online) / KING Finance vastgelegd worden. Dan kunnen met iMUIS (Online) / KING Finance facturen rechtstreeks verstuurd worden via eConnect, volgens de peppol standaard, naar die betreffende debiteuren.
  • Een factuur verstuurd via eConnect controleren
    • Als een factuur vanuit onze software verzonden wordt via eConnect, dan registreert onze software of dat succesvol uitgevoerd is.
    • Zo nee, dan volgt er een foutmelding en dient de fout hersteld en de factuur opnieuw verstuurd te worden.
    • Zo ja, dan volgt er een bevestiging. Dat de factuur succesvol afgeleverd is kunt u terugvinden in het factuurregister. De factuur is afgeleverd bij eConnect en het verdere verloop is buiten het bereik van onze software.
    • Mocht u op dat moment twijfels hebben over de aflevering bij de geadresseerde dan kunt u inloggen op uw eConnect account en bij eConnect kijken wat de status van de facturen is.